Surdejsbrød med 100% Overskud Surdej

Spread the love by sharing this recipe, so others can enjoy it too!

Dette er min afprøvde overskudsurdejsbrød. Overskudsurdej giver brødet en dejlig tangy smag, og blandede korn giver en nøddeagtig smag. Brug af overskudsurdej på dine bagværk er en god måde at undgå madspild på 👍😊

Jeg bruger 100% overskudsurdej til denne opskrift, og jeg lavede min videovejledning så detaljeret som muligt for at hjælpe dig med at bage min opskrift. 😊

Jeg fordrer min surdej dagligt, men jeg bager ikke så ofte på grund af min travle online undervisninger. Jeg gemmer altid min overskudsurdej i køleskabet. Derfor er jeg nødt til at komme med nye ideer til brugen af overskudsurdej hele tiden. Jeg har allerede delt nogle af mine overskudsurdej opskrifter her:

Baking notes

  • Min køkkentemperatur er omkring 23C til 24C / 73F til 75F.
  • Når dejen er hævet ca. 50%, og du ser en masse lidt luft igennem, er den klar til shaping or forming.
  • Fermenterings- og hævetiden varierer fra forskellige faktorer. Så fokus ikke for meget på tiden, men se på din dej.
  • Om min overskudsurdej: Min overskudsurdej er en uge gammel (100% hydrering). Jeg opbevarer det i køleskabet, og når jeg vil bruge det til bagning, lader jeg det sidde ved stuetemperatur i 1 til 2 timer.
  • Til 5-kornsblanding: Kom kornsblading i en skål og overhæld med kogende vand. Lad dem stå og udbløde til de skal bruges.
  • Altid tjek din dej, for den hæver relativt hurtigt. Brug kun min timing som er retningslinje.

Min andre overskudsurdej opskrifter:

Det skal du bruge (1 brød):

  • 235 grams overskudsurdej
  • 250 grams mel (Jeg bruger 200 grams Manitoba, 25 grams sigtet hvedemel, og 25 grams fuldkornsmel)
  • 170 grams vand
  • 7 grams salt + 3 grams vand
  • 100 grams 5-kornsblading med rugkerner, knækkede hvedekerner, hørfrø, sesamfrø og solsikkekerner
  • 90 grams kogende vand

Fremgangsmåde (video)

  1. Tag overskudsurdejen ud af køleskabet og lad den sidde ved stuetemperatur i 1 til 2 timer.
  2. Kom kornsblading i en skål og overhæld med kogende vand. Lad dem stå og udbløde til de skal bruges.
  3. Autolyse: Tilsæt mel og vand i en skål. Rør alle ingredienserne, indtil der ikke er noget tørt mel tilbage. Dæk til, og lad dejen sidde i 1 time.
  4. Overskudsurdej: Tilsæt overskudsurdej. Bland og klem den i autolyse dejen. Når de er godt indarbejdet, blandes dejen ved hjælp af Rubaud-metoden (se min video). Jeg blandede min dej i ca. 6 til 8 minutter. Dæk og hvile i 30 minutter.
  5. Salt: Tilsæt salt og vand. Bland det lidt, fugt derefter din arbejdsflade let, og udfør slap og fold i 5 til 6 minutter, indtil saltet er godt indarbejdet – dæk og hvile i 30 minutter.
  6. Laminering: Laminer dejen, tilsæt de gennemblødte kerner, fold den og overfør den til en let smurt beholder eller skål – dæk og hvile i 1 time.
  7. 1x coil fold: Udfør en fuld coil fold og hvil dejen i 1 time.
  8. 1x coil fold: Udfør halv coil fold og hvil dejen i 30 minutter, eller indtil dejen er steget med 50%. Se din dej på dette tidspunkt, fordi den hæver relativt hurtigt.
  9. Final form: Vend dejen ud på et let meldrysset bord og form den til en tæt batard. Overfør i et melet banneton og dæk det med et håndklæde eller en klud.
  10. Koldhæve: Overfør dejen til køleskabet i 16 til 18 timer. Min køleskabstemperatur er 3C / 37F. Juster korrekturtiden efter din køleskabstemperatur.
  11. Forvarm ovnen: En time før bagning forvarmes ovnen (op og ned varme) med en støbejernspande til 250C / 480F.
  12. .Snit og bages: Når ovnen er klar, skal du tage dejen ud af køleskabet, snit og bage den (med låg) i 20 minutter. Tag derefter låget af, sænk varmen til 220C / 428F, og bages i 10 minutter, derefter 12 minutter ved 210C / 410F.
  13. Lad brødet køle af på en rist i mindst 2 timer, inden du skærer det i skiver. Lad det helst afkøle i 4-12 timer for at få den bedste smag, struktur og for at forhindre, at brødet bliver klæbrig.
 

Notify when new recipes are published

FOLLOW ME ON YOUTUBE

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*